Zadencrackers – vegan & paleo

Ok wist je dat je dus heel makkelijk zelf crackers kunt maken?! In deze blog deel ik een heel makkelijk recept voor zadencrackers.

Ik probeer niet te veel tarwe, bijvoorbeeld in de vorm van crackers of brood te eten. Af en toe eet ik het natuurlijk gewoon, maar ik ging op zoek naar een tarwevrije en ook paleo variatie op de cracker. Al snel kwam ik terecht bij deze zadencrackers. Ze zijn binnen een half uurtje gemaakt en bestaan alleen uit zaden en pitten en water! Daarnaast zijn ze ook best twee weekjes houdbaar en dus ideaal om een voorraadje te maken. Lekker om zo op te eten of met een heerlijk smeersel, zoals de nutella op onderstaande foto, Perfect!

Ingrediënten – circa 6 – 12 crackers afhankelijk van hoe groot je ze maakt 😉
  • 50 g chiazaad of lijnzaad of een mix van beiden
  • 50 ml water
  • 100 g andere zaden of pitten (zoals pompoenpitten, sesamzaad, zonnebloempitten, maanzaad, hennepzaad enz.)
  • 2 el (noten-) meel (amandelmeel, kastanjemeel)
Bereidingswijze – circa 10 min + 30 min oventijd
  1. Verwarm de oven voor op 200 °C.
  2. Mix als eerste de chiazaad/lijnzaad met het water, laat het geheel een paar minuten staan zodat het zaad het water opneemt en er een gelachtig mengsel ontstaat.
  3. Mix vervolgens de andere zaden en pitten in een combi die je lekker vindt in een kom en roer hier het meel doorheen.
  4. Voeg dan het chia/lijnzaad gelmengsel eraan toe en roer goed door. Het mengsel moet goed aan elkaar plakken en niet te droog zijn. Voeg eventueel wat extra water toe.
  5. Bekleed een bakplaat met bakpapier en smeer hier het zadenmengsel over uit tot een laagje van een paar millimeter dik. 
  6. Maak nu met een mes al voorzichtig een patroon van crackers (zo groot als je zelf wilt) in het mengsel zodat ze straks gemakkelijk gesneden kunnen worden.
  7. Bak het geheel af in de oven voor ongeveer 30 minuten. Kijk wel af en toe of het goed gaat en de crackers niet te donker worden.
  8. Haal de bakplaat uit de oven wanneer de crackers een mooi goudbruin kleurtje hebben. Snij de crackers nog een keer in de inkepingen die je al hebt gemaakt wanneer de crackers nog warm zijn.
  9. Laat het geheel afkoelen en klaar zijn je crackers!

Simpel he?! Bewaar in een luchtdichte doos en je kan de crackers wel twee weken goed houden.

Tip: voeg wat kruiden toe aan de crackers zoals zout, knoflookpoeder en/of italiaanse kruiden voor een extra (hartige) smaak!

Eet smakelijk! Serveer met bijvoorbeeld vegan pesto, hummus of homemade nutella 🙂

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*